Najbohatší človek na svete, pán Elon Musk, si to lepšie načasovať nemohol: presne na prelom medzi koncom školského roka a začiatkom letných prázdnin.
Minulý rok si pán Musk v rozmarnej chvíli za 44 miliárd dolárov kúpil stránky/softvér Twitter. Odvtedy to s Twitterom ide dolu vodou a pán Musk sa správa ako slon v softvérovom porceláne. Na Mars raketou možno (možno!) doletí, aj elektrické autá sa mu vari bude naďalej dariť vyrábať a predávať, ale so softvérom mu to veľmi nejde.
Pán Musk prepustil približne tri štvrtiny zamestnancov Twitteru. Praktický výsledok po necelom roku jeho bačovania je, že Twitter v posledných týždňoch a najmä v posledných dňoch celosvetovo zápasí s výpadkami dostupnosti svojho obsahu. Až takými, že približne pred týždňom sám pán Musk obmedzil prístup už aj pri prostom čítaní tweetov na (údajne) 600 denne pre tých, ktorí nie sú predplatiteľmi Twitteru.
Predplatiteľom Twitteru (približne 10 € mesačne) milosrdne pán Musk povoľuje čítať 6000 príspevkov denne. Do limitu sa pritom ráta aj bleskové skrolovanie príspevkami, keď ich v skutočnosti ani nečítame, ale iba niečo hľadáme.
Predvčerom v pondelok – v prvý deň letných prázdnin 2023 – to pocítila už aj naša škola. Namiesto súpisu noviniek z Twitteru v ľavom stĺpci našej titulnej stránky vdp.sk, ako sme ho používali od roku 2014, sme zrazu na našej stránke uvideli toto:
Čiže oznam, ktorý sugeroval, akoby naša škola ešte na Twitter nikdy nič nezaslala. V skutočnosti sme od roku 2014 doteraz zverejnili 1895 tweetov, ako sa dá (ešte stále) vidieť priamo na našom Twitteri na adrese twitter.vdp.sk. Priamo v apke Twitteru, resp. na stránke Twitteru, všetky svoje tweety naďalej vidíme, ale na našej titulnej stránke sa už nezobrazujú.
(Držíme palce, aby sa vám twitterový profil našej školy otvoril, ak ste si ešte neminuli svoj dnešný denný limit! Všimli sme si zároveň, že pri prístupe na vyššie uvedenú adresu cez prehliadač na mobilnom prístroji dôjde pre tých, ktorí nie sú prihlásení vo svojom twitterovom konte, drzo rovno k presmerovaniu na prihlásenie na Twitter, bez zobrazenia twitterového profilu našej školy. Pán Musk si očividne neželá, aby si Twitter len tak prezerali neprihlásení návštevníci bez vlastného konta!)
Rovnaká porucha platí pre všetky kontá na Twitteri, nielen pre konto našej školy, ako sa dá presvedčiť priamo na stránke Twitteru slúžiacej na generovanie kódu potrebného na integráciu súpisu noviniek na webstránke.
Aby sme ilustrovali (a otestovali) nefunkčnosť kódu priamo v tomto článku, namiesto súpisu našich noviniek z Twitteru sa nám predvčerom na titulnej stránke začalo zobrazovať toto:
Ak sa vyššie nad týmto riadkom už znova zobrazujú naše (staré) novinky, tak Twitter medzičasom poruchu odstránil, ale pointa je, že začiatkom júla 2023 sme nemohli/nemôžeme čakať na odstránenie poruchy (v tejto chvíli nie je isté, či vôbec bude niekedy odstránená), a tak sme sa radšej rozhodli súpis twitterových noviniek na našej titulnej stránke nahradiť súpisom noviniek z Facebooku.
Vývojári softvérov z tretích strán, ktorí doteraz využívali dáta Twitteru (pomocou API Twitteru), sa sťažujú, že prístup k Twitteru im skolaboval. Platí to rovnako pre vývojárov, ktorí platia Twitteru za prístup predplatné 100 dolárov mesačne, ako aj pre tých, ktorí Twitteru platia 42-tisíc (to nie je preklep!) dolárov mesačne. Nepomáha im, ani keď sa obracajú na zákaznícku podporu Twitteru. Za platbu 42-tisíc dolárov mesačne by sa už dal očakávať určitý servis, ale kdeže. Akú nádej na odstránenie poruchy má potom naša škola, ktorá pánu Muskovi platí 0 dolárov mesačne?
Pritom sa nedá povedať, že by pán Musk nezaviedol na Twitteri aj chvályhodné inovácie. Sú však dostupné len pre predplatiteľov služby Twitter Blue (za približne 10 € mesačne). Medzi tieto inovácie patria:
- možnosť opraviť preklep v už odoslanom tweete (10 povolených opráv do 60 minút od odoslania tweetu; dostupné momentálne len pre pôvodné tweety, nie tweety, ktoré sú odpoveďou na cudzie tweety): to by sa nám na škole zišlo, lebo neraz nám „ujde preklep“ a potom jediná možnosť opravy je pôvodný tweet vymazať a zaslať ho celý ešte raz s opraveným preklepom
- dlhé tweety: kedysi bolo obmedzenie počtu znakov v tweete 140 (ešte menej než v esemeske); potom sa zvýšilo na dvojnásobok, teda 280 znakov na tweet; kým teraz predplatitelia majú „limit“ (ak sa ešte vôbec dá hovoriť o limite) 25-tisíc znakov; inými slovami, už sa dajú v jedinom tweete zverejniť aj dlhé články
- možnosť formátovania textu tweetu tučným písmom a kurzívou (avšak zatiaľ len na stolných počítačoch – v mobilných apkách to zatiaľ nefunguje; no aj to je veľký pokrok oproti Facebooku, ktorý v štandardných príspevkoch nepozná tučné písmo ani kurzívu doteraz)
Tieto novinky sú však (za ľudskú cenu 10 € mesačne) dostupné len pre súkromné osoby. Pre organizácie stojí obdobné predplatné… 1200 € mesačne. Nuž, taký je miliardársky svet pána Muska. O tom, že nie každá organizácia – a najmä nie každá škola – je zároveň nevyhnutne biznis, pán Musk očividne (podobne ako pán Zuckerberg na Facebooku) ešte nepočul. (Facebook nás už roky bombarduje reklamami, aby sme sa viac snažili „oslovovať svojich zákazníkov“.) Školy (a nielen školy) sú neraz (a najmä v našej, teda chudobnejšej časti Európy) neziskové, ba až hlboko stratové organizácie; a čo všakovaké dobročinné organizácie? Dovolí si niektorá z nich platiť za používanie Twitteru 1200 € mesačne? Sotva.
K dnešnému dňu, štátnemu sviatku 5. júla 2023, preto na našej titulnej stránke vdp.sk nahrádzame súpis noviniek z Twitteru súpisom noviniek z nášho Facebooku. Zároveň dnešným dňom ukončujeme zverejňovanie noviniek z našej školy na Twitteri.
Aspoň to oficiálne zverejňovanie. Ak sa na našej škole nájdu dobrovoľníci či dobrovoľníčky z našich študentských či žiackych radov, ktorí by sa odteraz ujali zverejňovania našich noviniek na Twitteri, nech sa, prosím, prihlásia na adrese admin@vdp.sk, a radi im túto povinnosť prenecháme.
To isté platí o konte našej školy na Instagrame. Adresu instagram.vdp.sk máme založenú už od minuloročného spustenia nových stránok našej školy, ale profil našej školy na Instagrame zatiaľ neexistuje. Nie je v kapacite zamestnancov našej školy spravovať instagramový profil, preto znova ponúkame možnosť našim žiakom a žiačkam: ak majú niektorí z nich záujem dobrovoľnícky rozbehnúť instagramový profil našej školy a priebežne ho spravovať (dá sa popritom naučiť všeličo užitočné o internetovom/digitálnom publikovaní!), znova prosíme o email na adresu admin@vdp.sk a dohodneme sa.
Tým, že od dneška už nebudeme zverejňovať (oficiálne) novinky našej školy na Twitteri, sa nám v podstate uľaví: už nebude treba naše novinky zverejňovať až v štyroch, ale už „len“ v troch kanáloch:
- v rubrike Novinky tu na našich stránkach (novinky.vdp.sk alebo aj news.vdp.sk)
- na školskom Facebooku (facebook.vdp.sk) – funguje nám, podobne ako Twitter, od februára 2014 a zaznamenávame na ňom zďaleka najväčšiu interaktívnosť, preto ho chceme prevádzkovať naďalej (na Facebooku máme v tejto chvíli 690 sledovateľov, kým na Twitteri 103)
- v apke a na stránke EduPage (vdp.edupage.org/news) – tu je výhodou, že žiaci, rodičia aj zamestnanci už EduPage beztak používajú, a tak je vhodné najmä na dôležité novinky upozorňovať aj tam (možnosť zaslania mobilnej notifikácie)
- naša škola prevádzkuje aj svoj kanál na YouTube (youtube.vdp.sk) – tu však nezverejňujeme všetky novinky, ale iba príspevky v podobe videa
Dá sa povedať, že keď sme sa vo februári 2014 rozhodli rozbehnúť profily našej školy na sociálnych sieťach, konto na Twitteri sme založili len preto, lebo súpis noviniek z Twitteru vyzeral vtedy značne elegantnejšie než súpis noviniek z Facebooku. A tak naša (pra)stará titulná stránka so súpisom noviniek z Twitteru veľa rokov vyzerala takto (ukážka zo záveru školského roka pred šiestimi rokmi):
Dnes, v júli 2023, je už situácia iná a súpis noviniek z Facebooku sa nám zdá podobne elegantný ako súpis noviniek z Twitteru. Preto od dneška nájdete na našej titulnej stránke facebookový súpis namiesto twitterového.
Facebookový súpis má oproti twitterovému aj viaceré výhody:
- väčšiu interaktívnosť (možnosť facebookové príspevky priamo z našej titulnej stránky „lajkovať“, komentovať, zdieľať; pri každom príspevku je zároveň možnosť ťuknúť na modrú ikonku Facebooku a prejsť tým priamo do plnohodnotného prostredia Facebooku ku konkrétnemu príspevku)
- širší obsah (Facebook zobrazuje v súpise noviniek oproti Twitteru viac textu a aj fotografiám dáva viac priestoru; jednak ich veľkosťou, ale aj počtom: na Twitteri bol limit fotiek na jeden príspevok 4, kým facebookový súpis noviniek dokáže pri príspevku zobraziť až 5 fotiek; pri veľmi dlhých textoch noviniek sa zobrazuje odkaz Čítať viac…, na ktorý sa dá kliknúť a dočítať si celé znenie oznamu na Facebooku, kým na Twitteri sme často zápasili s limitom 280 znakov a bolo potrebné odkazovať na iné stránky, kde sa dalo dočítať všetko podstatné)
- možnosť „nekonečného (sk)rolovania“ do minulosti v súpise facebookových noviniek priamo na našej titulnej stránke
Facebookový súpis noviniek má však oproti twitterovému aj jednu nevýhodu:
- pevne daná šírka stĺpca s novinkami: 350 pixelov
- v teórii Facebook umožňuje nastaviť šírku stĺpca s novinkami na ľubovoľnú hodnotu medzi 180 až 500 pixelmi (prednastavená šírka je 340 pixelov)
- páčil by sa nám čo najširší stĺpec (teda to maximum 500 pixelov), ale testy nám ukázali, že v skutočnosti je prijateľná šírka maximálne 350 pixelov, lebo inak dochádza na displejoch držaných na výšku (mobilný telefón, tablet) k odsekávaniu pravého okraja súpisu s novinkami
- napríklad už pri šírke 360 pixelov dochádza k odseknutiu pravého okraja stĺpca s novinkami na 8-palcovom iPade mini (pri držaní na výšku), kým na 11-palcovom iPade je to ešte v poriadku
- pri šírke 380 pixelov už dochádza k odseknutiu pravého okraja aj na 11-palcovom iPade (držanom na výšku)
- prosíme návštevníkov našich stránok, aby nám nahlásili prípadné problémy s momentálne nastavenou šírkou stĺpca s novinkami (350 pixelov)
- na rozdiel od twitterového súpisu s novinkami sa facebookový súpis noviniek očividne nedokáže dynamicky prispôsobiť aktuálnej orientácii (na výšku/na šírku) alebo veľkosti displeja
- výsledkom je, že na stolnom počítači pôsobí stĺpec s facebookovými novinkami trochu priúzko
Stále sa domnievame, že má zmysel na našej titulnej stránke zobrazovať novinky z Facebooku – vzhľadom na vyššie spomenutú interaktívnosť. Rubrika Novinky na našich stránkach má zasa oproti Facebooku a EduPage tú výhodu, že ponúka (okrem iného) možnosť tematického triedenia („tagovania“ noviniek): napríklad novinky len z nemčiny, len z biológie, no chýba im interaktívnosť Facebooku. Novinkám z EduPage chýba možnosť tematického triedenia i interaktívnosti na úrovni Facebooku (EduPage umožňuje interakciu len v rámci uzavretej komunity našej školy, teda majiteľom aktívnych kont EduPage – našim žiakom, ich rodičom a našim zamestnancom, kým na Facebooku je možnosť interakcie s našimi novinkami otvorená komukoľvek; teda napríklad aj našim bývalým žiakom či skrátka priaznivcom našej školy).
Na záver k dnešnej zmene možno zaznie otázka: nie je „prechádzať od pána Muska k pánu Zuckerbergovi“ ako „prejsť z dažďa pod odkvap“? Je to možné – a možno dnešný krok časom prehodnotíme. Čo ak aj pán Zuckerberg podlieha podobným „miliardárskym vrtochom“ ako pán Musk? Veď aj pán Zuckerberg bol svojho času najbohatším človekom sveta, hoci podľa aktuálneho rebríčka „schudobnel“ na „iba“ 100 miliárd dolárov a „prepadol sa“ v rebríčku najväčších boháčov „až“ na 10. miesto; čože je to oproti štvrtine bilióna dolárov pána Muska na 1. mieste!
Medzi oboma pánmi je však jeden zásadný rozdiel: pán Zuckerberg Facebook sám založil a vyvíjal (so svojím tímom, pravdaže) – na rozdiel od pána Muska si ho nekúpil ako hotovú „softvérovú hračku“, s ktorou bude roztopašne experimentovať a pretvárať si ju na svoj obraz. Je nepravdepodobné, že pán Zuckerberg v budúcnosti pripustí až takú dezintegráciu a narušenie základnej funkčnosti svojho softvérového dieťaťa, ako to od minulého októbra predvádza s Twitterom pán Musk.
Alexander Avenarius
admin@vdp.sk